۱۳۹۸ فروردین ۱۲, دوشنبه

۳ _ آیا روز های الله برابر ۱۰۰۰ روز بشر است ؟

3) اختلافات عددی بیشتر آیا روزهای الله برابر 1000 روز بشر است (سوره 22 آیه 47، سوره 32 آیه 5) یا برابر 50,000 روز بشر است (سوره 70 آیه 4) ؟


آیات : و از تو با شتاب تقاضاى عذاب مى ‏كنند با آنكه هرگز خدا وعده‏ اش را خلاف نمى كند و در حقيقت‏ يك روز [از قيامت] نزد پروردگارت مانند هزار سال است از آنچه مى‏ شمريد 47 كار [جهان] را از آسمان [گرفته] تا زمين اداره مى ‏كند آنگاه [نتيجه و گزارش آن] در روزى كه مقدارش آن چنان كه شما [آدميان] برمى ‏شماريد هزار سال است به سوى او بالا مى‏ رود 5 فرشتگان و روح در روزى كه مقدارش پنجاه هزار سال است به سوى او بالا مى ‏روند 4

جواب : برای فهم بهتر اصل قرآن را بزبان عربی مینویسم تا كلمه يوم بدرستی مورد بررسی قرار گیرد وَيَسْتَعْجِلُونَكَ بِالْعَذَابِ وَلَن يُخْلِفَ اللَّهُ وَعْدَهُ وَإِنَّ يَوْماً عِندَ رَبِّكَ كَأَلْفِ سَنَةٍ مِّمَّا تَعُدُّونَ [الحج : 47] يُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ يَعْرُجُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِّمَّا تَعُدُّونَ [السجدة : 5] تَعْرُجُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ [المعارج :4 ] چنانچه کسی کمی با فرهنگ عرب آشنایی داشته باشد به تصدیق می کند که کلمه یوم یعنی روز در هر سه آيه فوق نكره است و علامت نكره بودن آن تنوینی است که در آخر این اسم آمده ومنظور از اینها به روز مشخص و معلومی اشاره نداردودر ایه اول مقدار روزمثل هزار سال از آنچه میشمارید ذکر شده و در آیه دوم در روزی که مقدار هزار سال از آنچه میشمارید ذکر شده و آیه سوم ملائکه وروح بسوی او بالا میروند در روزی که مقدارش پنجاه هزار سال است فرق آیه سوم با دو آیه فوق اینست که در این آی هروز با شمارش ما نیست وبا دو آیه فوق که ما میشماریم فرق دارد اکر چه اگر دقت کنیم هزار سال آیه اول هم با هزار سال آیه دوم هم فرق داردالبته باید بدانیم که مسئله زمان درعلم فیزیک امروزی هم (نظریه نسبیست) زمان را غیر ثابت و متغیر میداند حتی مقدار سالها با هم تفاوت داردو حتی مقدار ماهها اگربالا رفتن روح را در فضا بدانیم با یک اطلاعات اندک میبینیم که مقدار روز زمینی با سیارات منظومه شمسی مانند مريخ زهره مشتری و......... فرق میکند والبته تعداد سالها و در آیه آخر مانند دو آیه قبل مساوی با سالهایی نیست که ما میشماریم اما دو آیه قبل تاکید دارد مانند آنچه میشمارید یا از آنچه میشمارید و با توجه به نکره بودن روز در هر سه آیه فوق و نا مشخص بودن آن بعید است کسی بتواند مقداریک سال را محاسبه نماید چه رسد به هزار سال و خداوند با علم به این موضوع کلمه روز را( نکره) يعني نا مشخص و نا معلوم آورده و نه تنها اين ایات متناقض نیست بلکه دانش خداوند از قوانین هستی است که بصورت دقیق و روشن بیان میشود دراینجا لازم میدانم که عنوان نمایم هیچیک از پدیده های هستی که ما مشاهده میکنیم ثابت و قطعی نیست یعنی( متشابه )است بعنوان مثال آنچه ما از آسمان رصد میکنیم مانند کهکشانها نوریست که بعد از میلیونها و یا میلیاردها سال بعد از وقایع به ما میرسندو شاید آن ستاره ها و کهکشانها دیکر وجود ندارند اما ما انها را رصد میکنیم بعنوان مثال اکر مابتوانیم که هم اکنون یک ناظر درکهکشان ویا در منظومه ای بنام A در فاصله 5 میلیارد سالی از منظومه شمسی قرار دهیم آنچه ناظر ما میبیند اینست که کره ی زمین هنوز بوجود نیامده اما آنچه را که ما هم از منظومه Aمشاهده میکنیم مربوط به وقایعی است که 5 میلیارد سال قبل اتفاق افتاده حال اگر کسی از شما بپرسد کدامیک از ما در گذشته و کدام منظومه در حال و آینده است نمیتوانید جواب روشنی بدهید در حاليكه اين فواصل و دور تر از آن در فضا موجود است این در حالیست که ما ووقایعی را از 5/31 میلیارد سال پیش رصد مکنیم و زمان در تمام کاینات نسبی است نه فقط زمان بلکه قوانین علمی نیز این نسبیت (متشابهات) را تایید میکند مثلا در قوانین حرکت نیوتن همه چیز ثابت است الا سرعت اما بنا بر نظریه نسبیت انیشتین همه چیز متغیر است الا سرعت و جالب است که هر یک از آنها تعریفی متفاوت از زمان دارد د ر نظریه جرم و جاذبه نیوتن و تعریفی که او از جرم و جاذبه ارائه میکند کاملا متفاوت است با تعریفی که انیشتین از جرم و جاذبه ارائه میکند واین شناخت از یافته های بشر ما را به این باور نزدیک می سازد که کلمه روز ماه و سال برای هر کس میتواند تعریفی متفاوت داشته باشداما یادمان باشد که در 2 آیه خدا روز را هزار سال از آنچه میشماریم تشبیه میکند ولی در سوره 70 آیه 4 چنین تعریفی وجود ندارد و مقدار 50000 سال را نمیگوید از انچه میشمارید در قران آیات دیگری داریم که این مطلب را تایید میکنند كه براي اختصار و ختم كلام به يكی از آنها در سوره قدراشاره میکنم (سوره97 آیه3) شب قدر بهتر از هزار ماه است 3 البته باید بدانیم تمام این زمانها برای ما موجودات خلق شده در قالب زمان و مکان اهمیت دارد اما خداوند در قالب زمان و مکان نمیگنجد و او مسلط بر زمان و مکان است یعنی نه پیر میشود ونه میمیرد نه متولد میشود

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر