۱۳۹۸ فروردین ۱۲, دوشنبه

۱۸ _ ریشه ی بیچارگی کجاست ؟

 ریشه بیچارگی کجاست؟ آیا شر و مصیبت از طرف شیطان است (سوره 38 آیه 41) ؟ از خود ماست (سوره 4 آیه 79) ؟ یا از طرف الله (سوره 4 آیه 78) ؟ و به خاطر بياور بنده ما ايوب را، هنگامى كه پروردگارش را خواند (و گفت: پروردگارا!) شيطان مرا به رنج و عذاب افكنده است. (41)
آیات : هر كجا باشيد شما را مرگ درمى‏ يابد هر چند در برجهاى استوار باشيد و اگر [پيشامد] خوبى به آنان برسد مى‏ گويند اين از جانب خداست و چون صدمه ‏اى به آنها برسد مى‏ گويند اين از طرف توست بگو همه از جانب خداست [آخر] اين قوم را چه شده است كه نمى‏ خواهند سخنى را [درست] دريابند 78(آرى،) آنچه از نيكيها به تو مى‏ رسد، از طرف خداست; و آنچه از بدى به تو مى‏ رسد، از سوى خود توست. و ما تو را رسول براى مردم فرستاديم; و گواهى خدا در اين باره، كافى است! (79)
 جواب : باید دانست که خیر و شر مخلوق خدا هستند و تکامل زاییده ی تضاد . شاید چیزی را که ما شر میدانیم در آن خیریست (سوره بقره 2 آیه 216 ) چه بسا چیزی را دوست ندارید و در ان خیر است برای شما و چه بسا چیزی را دوست دارید و در آن برای شما شر است اما پدیده های آفرینش هم میتوانند خیر باشند و هم شر مثلآ آب هم حیات میبخشد و هم جان میستاند خفه شدن در آب یا سیلاب که مرگ را هدیه میکند و یا آتش هم میسوزاند و از بین میبرد و هم ما برای زنده ماندن ازگزند سرما به آن نیاز مندیم چاقو هم در جراحی میتواند زندگی ببخشد و هم باعث قتل میشود تمام پدیده های خلقت از این قوانین پیروی میکنند وتمام اینها بر اساس قوانین آفرینش از جانب خداست انسان هم مخلوق است هم عامل شر است و هم عامل خیر اما چیزی که در انسان وجود دارد اختیار کردن و انتخاب خیر و شر است و هر راهی را که انتخاب کند بر اساس قوانین خلقت است که از جانب خدا نهاده شده که این در( سوره 4 آیه 78و79) هر كجا باشيد شما را مرگ درمى‏ يابد هر چند در برجهاى استوار باشيد و اگر [پيشامد] خوبى به آنان برسد مى‏ گويند اين از جانب خداست و چون صدمه‏ اى به آنها برسد مى‏ گويند اين از طرف توست بگو همه از جانب خداست [آخر] اين قوم را چه شده است كه نمى‏ خواهند سخنى را [درست] دريابند 78 (آرى،) آنچه از نيكيها به تو مى‏ رسد، از طرف خداست; و آنچه از بدى به تو مى ‏رسد، از سوى خود توست. و ما تو را رسول براى مردم فرستاديم; و گواهى خدا در اين باره، كافى است! (79) که توسط مدعی بعنوان تضاد مطرح شده کاملا روشن و مشخص است و در سوره 38ص آیه 41شیطان فقط به انسان پیشنهاد میدهد که او را به گمراهی ببرد ولی در نهایت این انسان است که انتخاب میکند و ایوب از خدا میخواهد که از شیطان رها شود مانند یوسف که از خدا خواست از کید زنان خلاص شود و اینها همان امتحان خداست که وعده آن در قرآن آمده اما در هیچ یک از این آیات ریشه بیچاره گی ذکر نشده

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر