۱۳۹۸ فروردین ۱۲, دوشنبه

۲۳ _ آیا الله شرک را می بخشد ؟

 19) آیا الله شرک را میبخشد؟ شرک بدترین گناهان شمرده میشود، اما به نظر میرسد نویسنده قرآن نتوانسته است در مورد اینکه الله شرک را میبخشد یا نمیبخشد تصمیم قاطعی بگیرد. در (سوره 4 آیه 48، 116) میگوید نمیبخشد و در سوره (4 آیه 153) میگوید میبخشد، ابراهیم با پرستش ماه و خورشید و ستاره به عنوان خدایش دچار شرک میشود (سوره 6 آیه 76-78) اما مسلمانان فکر میکنند که پیامبران گناه نمیکنند.
آیات : مسلما خدا اين را كه به او شرك ورزيده شود نمى‏ بخشايد و غير از آن را براى هر كه بخواهد مى ‏بخشايد و هر كس به خدا شرك ورزد به يقين گناهى بزرگ بربافته است 48 خداوند اين را كه به او شرك آورده شود نمى‏ آمرزد و فروتر از آن را بر هر كه بخواهد مى ‏بخشايد و هر كس به خدا شرك ورزد قطعا دچار گمراهى دور و درازى شده است 116 اهل كتاب از تو مى‏ خواهند كه كتابى از آسمان [يكباره] بر آنان فرود آورى البته از موسى بزرگتر از اين را خواستند و گفتند خدا را آشكارا به ما بنماى پس به سزاى ظلمشان صاعقه آنان را فرو گرفت‏ سپس بعد از آنكه دلايل آشكار برايشان آمد گوساله را [به پرستش] گرفتند و ما از آن هم درگذشتيم و به موسى برهانى روشن عطا كرديم 153 پس چون شب بر او پرده افكند ستاره‏ اى ديد گفت اين پروردگار من است و آنگاه چون غروب كرد گفت غروب‏ كنندگان را دوست ندارم 76و چون ماه را در حال طلوع ديد گفت اين پروردگار من است آنگاه چون ناپديد شد گفت اگر پروردگارم مرا هدايت نكرده بود قطعا از گروه گمراهان بودم 77و چون ماه را در حال طلوع ديد گفت اين پروردگار من است آنگاه چون ناپديد شد گفت اگر پروردگارم مرا هدايت نكرده بود قطعا از گروه گمراهان بودم 77 پس چون خورشيد را برآمده ديد گفت اين پروردگار من است اين بزرگتر است و هنگامى كه افول كرد گفت اى قوم من من از آنچه [براى خدا] شريك مى‏ سازيد بيزارم 78
جواب : خداوند در قرآن میفرماید که در صورت توبه همه ی گناهان را میبخشد (سوره39آیه53 ) بگو: «اى بندگان من كه بر خود اسراف و ستم كرده ‏ايد! از رحمت خداوند نوميد نشويد كه خدا همه گناهان را مى ‏آمرزد، زيرا او بسيار آمرزنده و مهربان است. (53) البته که در صورت توبه خدا شرک را هم می بخشد زیرا وعده خدا حق است و خدا قاطعانه سخن میگوید مگر پیامبران الهی مشرکین را دعوت به پذیرش یکتا پرستی نمیکردند اگر قرار بود بر اساس اوهام نویسنده ی مدعی تضاد که به ظاهر تکلیفش با خودش روشن نیست و آن را به خدا و قرآن نسبت میدهد . مشرکینی که توبه کرده اند و ایمان آورده اند هم مواخذه و مجازات گردند ضرورتی نداشت که پیامبران آنها را دعوت به توحید و یکتا پرستی کنندحتی قران میگوید(سوره 11آیه114) نیکی ها و خوبیها بدیها و ناپاکیها و گناهان را از بین میبرد و خدا کسانی را که شرک می ورزند و بر ان اسرار میکنند و توبه نمیکنند و دست از ستمگری بر نمی دارند را نخواهد بخشید اما در باره ابراهیم سخنان او و اعمالش تاکتیک او بوده مانند شکستن بتان و انداختن تبر به گردن بت بزرگ و احتجاج توام با دلایل ابراهیم در مقابل بت پرستان که چرا از بت بزرگ نمی پرسید زیرا که تبر در دست اوست و محاجه ابراهیم با مشرکان در قرآن دقیقآ بیانگر تاکتیک ابراهیم در مقابل مشرکان و دعوت آنان به توحید و یکتا پرستی است
 20)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر